søndag 29. juni 2008

Livet i hagen

Jeg er svært glad i fugler og forer derfor stort sett hele året. Dette resulterer i et yrende fugleliv gjennom hele året.

Jeg har fuglekasser omkring i hagen. I år var det unger i tre av kassene: svart/hvit fluesnapper, blåmeis og kjøttmeis. I tillegg vendte rødstrupen tilbake til sin årlige hekkeplass inne i brudespireakrattet. Tobias, min katt, lå stadig på lur for å fange stakkars fuglemor, på sin vei ut av krattet. Men jeg tror ikke han lyktes, jeg har ikke sett noe fjærrester etter rødstruper. Han er heldigvis ingen stor jeger, litt klumsete som han er.

I tillegg til fuglene lever en ekornfamilie sitt glade liv her. For tiden ser jeg et voksent ekorn, samt tre ganske små, som alltid holder følge. To sitter på hver sin side av min røde fuglemater, mens sistemann må klare seg med restene på bakken. Solsikkefrø er yndlingsretten.

Pilfinkene, som har unger nå, koser seg på meisbollene. Det gjør også skjæra, løfter opp bollene, som henger i lange tråder, og plasserer dem over en grein.

Meisbollene er også snadder for ekorn, som utfører akrobatiske øvelser i forsøk på å nå yndlingsmater.

Ingen kommentarer: