tirsdag 2. juni 2015

Hvor ble det av KOM MAI DU SKJØNNE MILDE?

Mai kom og gikk, i det minste slapp vi snø. Men varmepumpa har gått en stund hver dag, alternativt har jeg fyrt i peisen. Og det har vært mest trivelig å holde seg innendørs, selv om jeg har "kost meg" på min nye terrasse litt hver dag, iført vinterfleecejakke og raggsokker, med fleeceteppe rundt beina, bare på trass egentlig. For jeg hadde jo endelig fått meg terrasse. Litt interessant var det også å se på livet i bygda, jeg bor tross alt svært sentralt med utsikt til det meste.

Taket på hagepaviljongen kom også opp og rampa ut til hagen ble ferdig montert. Men må tilstå at eneste gangen jeg har vandret ut den veien hittil i år, var for å forevige min nye rampe. Gikk til anskaffelse av en ny hagestol, slik at jeg lettere skulle klare å reise meg, den er ennå ikke pakket ut. For stort sett har det regnet omtrent hver eneste dag, i alle fall har jeg følelsen av det og det er sjelden temperaturen har vært over 10 grader.
En kan knapt se at dette er en syrinbusk, langt mindre at fargen er hvit. Og bildet av denne busken er faktisk tatt 29. mai i år. Vel skjer blomstringen senere her på Finnskogen, i klimasone 7, enn ellers i det meste av landet, men så sent tror jeg aldri jeg har opplevd dette før i løpet av de 25 årene jeg har bodd her.

Til høyre her sees en lilla syrinbusk, som heller ser stusslig ut nå. Den har stått her noen år, men er jevnlig hver vinter blitt toppklippet av sultne rådyr. At den også blir trykket litt ned og ganske krokrygget av en forvokst buskfuru fremmer vel heller ikke veksten noe særlig. Men sammen hindrer de litt innsyn til hagepaviljongen. Planlegger også at buskfurua skal få litt selskap av en klatreplante, som kanskje kan trives i dette lune selskapet. Kanskje en gullklematis...

 Langs gjerdet mot kirkeparkeringsplassen her er det plantet flere syrinbusker. Litt spent på fargene, om det er både lilla og hvite og om de lilla er i samme farge eller blir litt forskjellige.

Bordet, som skimtes her øverst på gjerdet er ekornløypa. terrassebord montert der slik at ekornet kan løpe rundt. Ser ofte at ekornene har tatt den i bruk.
Denne til høyre er i alle fall lilla tror jeg. Men ikke kommet særlig langt ennå, Undres når blomstringen starter i år og om blomstringen forskyves slik at den blomstrer lenger ut over sommeren enn hva det opplyses om.

Heggen, som har sådd seg flere steder i kanten av hagen, er omtrent det eneste som er kommet i blomst.

Brudespireaen har så vidt begynt å springe ørlite grann, hvor lenge kommer til til å stå i full blomst i år tro. Andre steder i landet er den nå avblomstret.

Eneste jeg har sett blomstre er bergenia og skogsvalmue, som vokser rundt og innunder en del busker, som bunndekkere, samt søtmispelen, den står nå i knopp og blomstrer straks bare det blir litt sol og varme. Godt også å se at det er liv i Hurdalsrosene. De skal jeg plante flere av, tåler godt klimaet her og er uten torner. Kanskje jeg skulle prøve å plante det ved buen inn til det lille hagerommet ved vannposten...

Ingen kommentarer: