søndag 2. august 2015

Hvor ble det av sommeren?

Nesten godt å ha dokumentasjon i form av foto på at det faktisk har vært noen varme dager omkring 1. juli i år. Overgangen fra omtrent 15 gr. den ene dagen til 28 og deretter, etter noen dager, omtrent tilbake til tidligere temperatur igjen var nesten ubehagelig både når det brått ble varmt og når det ble kjølig igjen. Kroppen brukte dager på å godta disse temperatursvingningene.

Dessverre ser det ut til at disse dagene var de eneste som smakte av sommer i år. Resten av juli var ikke noe å rope hurra for, i alle fall ikke hva varmen angår. Selv midt på dagen har det vært godt med golfjakke og fleeceteppet har ikke ligget langt unna godstolen ute på terrassen.

Men terrassen har likevel vært mye i bruk, selv om regnet har fosset ned eller sola har tittet frem. Uteplassen i hagen har det vært verre med, der er ikke engang hageputene blitt funnet frem i år. For været skiftet så brått mellom sol og regn at det føltes liksom litt bortkastet, selv om møblene står forholdsvis tørt under tak der også. Hadde nok også litt med at det var langt lettere bare å vandre ut på den deilige nye terrassen, tatt i bruk denne sommeren.
Var veldig fornøyd etter å ha montert terrassemøblene, synes det ble svært koselig. Spisebordet monterte min eldste datter da hun kom, turte ikke engang forsøke selv, for jeg visste at jeg ikke ville klare å få på plass den tunge glassbordplaten.
Ser jeg må prøve å finne en stol til, hadde 3 fra før som sto som ekstrastoler i paviljongen. Barnebarn Thone skurte stolene.

Det lille runde bordet står nå som hjørnebord mellom sofa og stoler. Og min gamle lysekrone med T-lys er også kommet opp over bordet, hengende i en tidligere hundekjetting. Etter at den gamle hagepaviljongen ble revet for noen år siden, har den hengt lagret i uthuset. Dessverre har et av lysglassene røket og jeg har ikke klart å finne en erstatning. Så den får heller henge med kun 7 lys i stedet for 8. Det er neppe så merkbart for andre enn meg selv.
Den gamle ruinen av en hagedam har også blitt fylt med alle pappeskene etter terrassemøblene, samt en gammel dør som bare skulle kastes. Alt organisk avfall blir etter en tid til jord så det er en grei måte å bli kvitt slikt på. Samtidig dekket det til alt ugraset, som hadde dannet seg i bunnen av dammen, slik at dette ikke fikk gode vekstvilkår. 20 sekker jord ble fylt oppi, men vi ser at det nok må minst 20 sekker til. samt noen flere busker.  I tillegg bør det plantes noen bunndekkende planter langs blomsterengkanten. Den var full av markjordbær, som de yngste barnebarna storkoste seg med, tredde jordbær på strå. Etter hvert som buskene blir store vil denne blomsterenga bli dekket til av overhengende greiner. Men det tar nok litt tid ennå. Jeg tror jeg vil bruke litt ulike bunndekkere i dette store bedet, rosestorkenebb ser jeg er mulig å få i ulike farger. Og den lave bunndekkeren, som jeg har mye i hagen, kan også egne seg her. Den har små gule blomster. Godt var det i alle fall å få dekket til den gamle hagedammen, den fremsto ikke akkurat som noe smykke midt i hagen.
Dette bedet er julegave fra min yngste datter, så praktisk å få slike gaver når man etter et langt liv har alt.

Ingen kommentarer: