lørdag 19. juli 2008

Ny gjest i hagen?

Jeg har av og til lyttet til trillende toner i min hage. Og i dag så jeg den, en løvsanger, i nyperosebusken rett utenfor kjøkkenvinduet, letende etter insekter. Jeg måtte selvsagt frem med fugleboka for å bekrefte hva jeg så. Jeg mener det må være løvsanger, selv om gransangeren er ganske lik. Men, halve tomta mi består av løvtrær, noen furuer er det selvsagt her, men, utenom tuntreet er det heller smått med gran. Dessuten, fargepartiet ved øynene ble feil i forhold til gransangeren, stripen var mørk, slik bildet av løvsangeren viste. Kanskje litt sterkt å snakke om farger, når det gjelder sangere. De er ganske uanselige i så henseende, i motsetning til resten av klientellet i min hage. Ikke har de avgrensede fargepartier som dompap og meiser, ei heller mønstre i fjærdrakten som finker og sisiker. Men, i motsetning til disse, trenger de heller ikke disse fargene for å tiltrekke sin make, det holder med sangen.

Ingen kommentarer: