torsdag 3. juli 2008

Tobias på jakt

Tobias, en eldre langhåret skogskatt som jeg overtok fra min yngste datter, koser seg med jakt i sommer. Først var det mus, har ikke sett flere av dem nå, men de er vel heller ikke spesielt synlige. Men, etter at Tobias flyttet inn ser jeg heller ikke tydelige museganger i gresset når snøen forsvinner, slik jeg så tidligere.
Så startet sesongen med rugende fugler, jeg håper han ikke klarte å ta for mange, har i alle fall ikke funnet mye fjærrester. Men, den stakkars rødstrupen som ruget i brudespirean, jeg undres om den kommer tilbake neste år også. Den har ruget på samme sted i flere år nå. Undres om fugleungene returnerer til fødestedet? Eller er det samme voksne fugl? Jeg tror ikke det, levetiden er neppe så lang.
Og så den mengden med fugl det ble i hagen når alle ungene var flyvedyktige, men ikke hadde forlatt foreldrene ennå. Stakkars Tobias ble helt stresset. Men, en fugl har han lært å holde seg unna, nemlig skjæra. Den lærdommen tror jeg han hadde fått før han flyttet inn her. Ellers hadde skjærene plaget ham, de glemmer aldri. Her er et stort skjærereir, eller ser ut som tre stykker, men handler vel om en utbygging, i ei stor gammel furu midt i hagen. Skjæreungene ser nesten ut som de voksne, men halefjærene er så stutte.
I går hørtes en voldsom krafsing i krattet bak paviljongen. Og ut av krattet spratt en frosk og Tobias. Frosken klarte seg heldigvis over i hagedammen, med Tobias luskende rundt en lang stund. Tobias har et herlig sommerliv i år.

Ingen kommentarer: